Vedtægter

Disse vedtægter findes også som PDF.

§1
Navn og tilhørsforhold

Stk. 1

Foreningens navn er Mat/Fys-Tutorgruppen.

Stk. 2

Foreningens hjemsted er på Aarhus Faculty of Science and Technology, Aarhus Universitet.

§2
Formål

Stk. 1

At afholde introduktion, jf. Stk. 2, for nye studerende på bacheloruddannelserne under:

  • Institut for Matematik
  • Institut for Fysik og Astronomi
  • Institut for Datalogi
  • Interdiciplinary Nanoscience Center

Stk. 2

Denne introduktion omfatter blandt andet:

  • Introduktion til studiet.
  • Introduktion til studievaner og det at studere på universitetet.
  • At hjælpe de nye studerende med at blive integrerede i det sociale miljø på studiet.

§3
Medlemmer

Stk. 1

Alle studerende ved de i Stk. 1, §2 nævnte institutter og centre kan søge om optagelse i foreningen.

Stk. 2

Bestyrelsen beslutter ud fra ansøgningerne, hvem der optages som medlem. Der prioriteres som udgangspunkt efter:

  • Antallet af tutorer skal være tilstrækkeligt til at løse årets opgaver.
  • Erfaring som tutor.
  • Fagfordeling skal afspejle de nye studerendes fagfordeling.
  • Kønsfordeling.

Stk. 3

Foreningens medlemmer forventes at overholde de i §4 opstillede regler, samt yderligere retningslinjer udstukket af den siddende bestyrelse.

Stk. 4

Et kvalificeret flertal på 2/3 af bestyrelsen kan ekskludere et medlem af foreningen, hvis dette ikke overholder de i Stk. 3 angivne regler, eller hvis bestyrelsesflertallet vurderer det nødvendigt.

Stk. 5

Medlemskab af foreningen ophører senest efter næstkommende ordinære generalforsamling.

Stk. 6

Kun medlemmer af foreningen er stemmeberettiget til generalforsamlinger.

§4
Regler for medlemmer

Stk. 1

Medlemmer skal deltage aktivt i de arbejdsgrupper, de indgår i.

Stk. 2

Medlemmer deltager aktivt i de arrangementer som Mat/Fys-Tutorgruppen afholder.

Stk. 3

Medlemmer skal som udgangspunkt altid møde op til de arrangementer, hvor der er mødepligt. Såfremt et medlem ikke kan deltage i et sådant arrangement, skal medlemmet melde afbud til den/de ansvarlige.

§5
Bestyrelsen

Stk. 1

Bestyrelsen har ansvaret for foreningens daglige drift og administration.

Stk. 2

Bestyrelsen vælges på generalforsamlingen, som beskrevet i §7.

Stk. 3

Bestyrelsen er beslutningsdygtig når 2/3 af bestyrelsen er tilstede. Der bestemmes ved almindeligt flertal.

Stk. 4

Bestyrelsen skal bestå af mindst 7 personer, der er aktive studerende ved de i Stk. 1, §2 nævnte institutter. Hvis ikke dette er tilfældet skal bestyrelsen indkalde til ekstraordinær generalforsamling.

Stk. 5

Alle bestyrelsesmøder er offentlige, dog kan bestyrelsen lukke enkelte punkter på dagsordenen i forbindelse med eksempelvis personsager.

Stk. 6

Alle bestyrelsesmedlemmer kan indkalde til bestyrelsesmøde. Indkaldelse skal finde sted minimum 7 dage før mødets afholdelse pr. mail til foreningens medlemmer.

§6
Bestyrelsesposter

Stk. 1

Bestyrelsen består af følgende poster

  • En koordineringsgruppe på 3 personer (jf. Stk. 2)
  • En økonomi-ansvarlig (jf. Stk. 4)
  • En bur-ansvarlig (jf. Stk. 5)
  • En "praktiske-grise"-ansvarlig (jf. Stk. 6)
  • En web-ansvarlig (jf. Stk. 7)
  • To menige medlemmer

Stk. 2

Koordineringsgruppens hovedopgave er at koordinere foreningens arbejdsgrupper samt indkaldelse til møder med bestyrelsen (jf. Stk 6, §5) eller alle foreningens medlemmer. Den har ligeledes ansvaret for indkaldelse til og afholdelse af generalforsamlingen.

Stk. 3

Koordineringsgruppen vælger en formand for foreningen blandt koordineringsgruppens medlemmer ved almindeligt flertal.

Stk. 4

Den økonomi-ansvarlige står for foreningens økonomi. Det er dennes ansvar at der der lægges et budget samt at holde regnskab med foreningens midler. Den økonomi-ansvarlige skal desuden præsentere det reviderede regnskab på den ordinære generalforsamling.

Stk. 5

Den bur-ansvarlige er ansvarlig for arbejdsgruppen "Buret", hvis opgave det er at koordinere tutorarbejdet i selve rusugen.

Stk. 6

Den "praktiske grise"-ansvarlige står for gruppen "de praktiske grise". Denne gruppe hjælper koordineringsgruppen og bestyrelsen i det hele taget med de praktiske opgaver i forbindelse med foreningens drift.

Stk. 7

Den web-ansvarlige har ansvaret for foreningens webgruppe, hvis opgave det er at vedligeholde samt udvikle foreningens websider og mailsystemer.

§7
Generalforsamlingen

Stk. 1

Der afholdes ordinær generalforsamling hvert år i perioden september til november. Generalforsamlingen indkaldes af bestyrelsen senest 4 uger før afholdelse. Indkaldelse skal ske ved email til medlemmer samt et opslag på tutorforeningens hjemmeside. Indkaldelsen skal indeholde dagsordenen for generalforsamlingen. Indkaldelsen skal desuden indeholde information om hvordan man tilkendegiver at man opstiller til bestyrelsen.

Stk. 2

Dagsordenen skal som minimum indeholde punkterne

  1. Valg af dirigent, referent samt stemmetællere
  2. Godkendelse af indkaldelse og dagsorden
  3. Beretning fra den afgående bestyrelse
  4. Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse
  5. Behandling af indkomne forslag
  6. Valg til bestyrelsen jf. Stk. 4
  7. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen
  8. Valg af 2 revisorer samt 1 revisorsuppleant
  9. Eventuelt

Stk. 3

Opstilling som kandidat til bestyrelsen skal være den afgående bestyrelse i hænde senest 7 dage før generalforsamlingen. Generalforsamlingen kan dog vælge, ved almindeligt flertal, at lade yderligere kandidater opstille på m\o det.

Stk. 4

Der stemmes skriftligt om de enkelte poster, i den rækkefølge angivet i Stk. 1, §6. Hver stemmeberettiget medlem kan stemme en gang pr. person der skal vælges. Hvis en kandidat vælges til en post bortfalder dennes kandidatur til andre poster straks. Valget til de enkelte poster afgøres før der stemmes om næste post.

§8
Ekstraordinær generalforsamling

Stk. 1

Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, og skal afholdes, når mindst 1/3 af medlemmerne fremsætter skriftlig begrundet anmodning om det over for bestyrelsen.

Såfremt foreningens medlemmer fremsætter anmodning om afholdelse af ekstraordinær generalforsamling skal denne afholdes senest 4 uger efter anmodningen er kommet til bestyrelsens kendskab.

Stk. 2

Indkaldelsesfristen for en ekstraordinær generalforsamling er 2 uger.

Stk. 3

Dagsordenen til den ekstraordinære generalforsamling skal som minimum indeholde punkterne

  1. Valg af dirigent, referent samt eventuelle stemmetællere
  2. Godkendelse af indkaldelse og dagsorden
  3. Behandling af indkomne forslag
  4. Eventuelt

Stk. 4

Såfremt anmodningen om afholdelse af ekstraordinær generalforsamling tilkendegiver krav eller ønske om valg af ny bestyrelse skal den ekstraordinære generalforsamling vælge en ny bestyrelse. Valget forløber som det tilsvarende valg på den ordinære generalforsamling. Inden valget skal den afgående bestyrelse fremlægge en beretning.

§9
Tegningsregler og daglig ledelse

Stk. 1

Foreningen tegnes af

  • Formanden
  • Den økonomi-ansvarlige

Stk. 2

De i Stk. 1 nævnte må hver individuelt disponere over foreningens midler.

§10
Regnskab og revision

Stk. 1

Foreningens regnskabsår er fra generalforsamling til generalforsamling.

Stk. 2

Regnskabet udføres af den økonomi-ansvarlige og revideres af de valgte revisorer.

Stk. 3

Det reviderede regnskab præsenteres og godkendes på generalforsamlingen.

§11
Vedtægtsændringer

Stk. 1

Forslag til vedtægtsændringer skal være bestyrelsen i hænde senest 2 uger før generalforsamlingen hvor de ønskes behandlet.

Stk. 2

Forslag modtaget af bestyrelsen offentliggøres senest 7 dage før generalforsamlingen til alle medlemmer af foreningen.

Stk. 3

Vedtagelse af forslag til vedtægtsændringer kræver 2/3 flertal på generalforsamlingen.

§12
Foreningens opløsning

Stk. 1

Opløsning af foreningen kan kun finde sted på ordinær generalforsamlinger hvor 80% for foreningens medlemmer stemmer herfor.

Stk. 2

Foreningens formue skal i tilfælde af opløsning overgå til en studenterstøttende fond.

§13
Vedtagelse og ikrafttræden

Stk. 1

Disse vedtægter er vedtaget på foreningens ordinære generalforsamling tirsdag den 11. november 2014 med umiddelbar ikrafttræden og erstatter alle tidligere vedtægter.

Yderligere regler

Følgende er de yderligere regler der er udstukket af den siddende bestyrelse (jf. §3 stk. 3 i ovenstående vedtægter).

For at være tutor i Mat/Fys-Tutorgruppen, skal man overholde de regler, der står i foreningens vedtægter, §4.

Desuden skal man overholde de retningslinjer, der er udarbejdet i samarbejde med fakultetet.

For at deltage aktivt i gruppearbejdet, skal man deltage i de møder, som gruppen holder. Afbud med årsag meldes til den gruppeansvarlige. Den gruppeansvarlige står for at give besked til koordineringsgruppen, hvis et medlem udebliver fra gruppemøderne. Dette vil resultere i en skriftlig advarsel.

Der er mødepligt til stormøderne samt til de RusKursusForberedende Lange Lørdage i foråret. Afbud med årsag meldes til koordineringsgruppen. Ved en enkelt udeblivelse får man en skriftlig advarsel.

Man skal i løbet af sommerferien udfylde tutorbekræftelsen (medmindre man er i Buret). Hvis man ikke gør det inden den deadline, som bestyrelsen fastsætter, betragtes man som udmeldt af foreningen.

Som holdtutor skal man derudover også deltage i rusdagene og så vidt muligt alle holdets timer i perioden efter russtart.

To advarsler medfører en ekskludering. Bestyrelsen kan i særlige tilfælde vælge at dispensere herfra.

Ved ekskludering vil man ikke have adgang til de resterende arrangementer, der vil blive afholdt i Mat/Fys-Tutorgruppen i det pågældende tutorår.

Det er selvfølgelig altid muligt at melde sig ud af tutorgruppen hvis man ikke kan/ønsker at deltage i tutorarbejdet mere. Dette gøres ved at kontakte bestyrelsen.

Yderligere regler:

  • Som holdtutor må man ikke være sammen med en af sine egne russer før rusturen er forbi.
  • På hytteturene er det ikke tilladt at have bil med.